středa 21. ledna 2015

Spomienka na rómsky holokaust v Petrovej

V obci Petrová, ktorá leží v okrese Bardejov, organizovala mládežnícka skupina spolu s organizáciou Člověk v tísni premietanie na verejnom priestranstve v osade. Premietanie, ktoré bolo venované 70. výročí holokaustu Rómov v Auschwitze prebehlo 18.9.2014 v čase od 19. do 19.30.

Cieľom nášho premietania bolo poukázať a zároveň informovať ostatných Rómov, že před 70. rokmi boli zavraždení veľmi silní a statoční naši predkovia. Z asi 600 obyvateľov prišlo na premietanie asi 70 ľudí, čo nás veľmi potešilo.

„Hneď na druhý deň sme mali veľmi pozitívnu spätnú väzbu, čo nás potešilo, lebo mnohí mladí aj starší ľudia dávali veľkú úctu Rómom, ktorí zomreli v koncentračnom tábore Osvienčim,“ hovorí Jerguš Miko, ktorý sprostredkoval zážitky z Osvienčimu verejnosti v Petrovej.

Na premietanie sa zúčastnili aj traja chlapci zo spolupracujúcej mládežníckej skupiny z Roškoviec. Spýtali sme sa jedného z nich, Tomáša Mača:

Čo si celkovo myslíš o podujatí, ktorého si sa zúčastnil aj ty?“
„Podujatie bolo dobré, zaujímavé, dozvedel som sa o našich predkoch, že boli v koncentračnom tábore. Dozvedel som sa, čo tam oni prežili a zároveň, že museli aj klamať, aby mohli prežiť.“
Čo ti toto stretnutie dalo?“
„Bol som rád, že som sa mohol tohto stretnutia zúčastniť a vidieť na tých amatérskych vidách v akých podmienkach naši predkovia museli žiť. Bol by som veľmi rád, keby ste mohli toto podujatie pomôcť zorganizovať aj v našej obci.“


Jerguš Miko, Petrová


Žádné komentáře:

Okomentovat